Babylab

Dětská laboratoř lingvistických a behaviorálních studií BABYLAB v současné době hledá jako účastníky experimentů miminka do 10 měsíců věku, a dále pak od 24 měsíců, tj. krátce po 2. narozeninách. Zájemci o účast mohou vyplnit formulář níže, anebo se ozvat na adresu babylab@ff.cuni.cz Všechny údaje, které vyplníte, budou využity důvěrně pouze pro účely experimentu a nebudou nijak archivovány. Odesláním informací zároveň souhlasíte se zpracováním informací a s možností budoucího kontaktování ze strany laboratoře LABELS.


Zde prosíme vyplňte vaše jméno.
Vyplňte prosím datum narození vašeho dítěte (Kupř. 01.01.2017). Cílem není uchovávat citlivé informace, nýbrž pouze zjistit, zda je věk pro experimenty vhodný či ne.
Pro kontaktování nám na sebe nechte alespoň e-mail. Děkujeme!

V dětské laboratoři zkoumáme kognitivní a jazykový vývoj dětí od narození až do školního věku. V současnosti v naší laboratoři běží dvě studie zaměřující se na jazykový a řečový vývoj


Experiment testující percepci řeči u kojenců


Osvojování si hlásek mateřského jazyka

Ve studii s nejmenšími dětmi - od 3 do 12 měsíců věku - zkoumáme, kdy si miminka osvojí hlásky mateřského jazyka. Osvojování hlásek probíhá právě během prvních měsíců života (tedy ještě předtím, než dítě začne mluvit), ovšem není dosud dostatečně popsáno pro češtinu. Zjistíme, v jakém věku je miminko vyrůstající v českém jazykové prostředí schopno percepčně odlišit hlásky, jež v jeho jazyce mění význam slov jako např. parník a perník.

Pro měření dětské schopnosti rozlišit hlásky používáme metodu zrakové pozornosti. Miminko sedí na klíně rodiče a na obrazovce před sebou vidí statický obrázek (například šachovnici), zatímco z reproduktorů jsou v komfortní hlasitosti přehrávány hlásky, slabiky nebo krátké fráze. Podle doby, po kterou dítě udrží pozornost, zjistíme, které typy hlásek nebo slabik umí odlišit a které ne.

Nyní hledáme účastníky experimentu mezi 4. a 8. měsícem věku. Pokud máte zájem dozvědět se o studii více, nebo se zúčastnit, prosím napište na adresu chladkova@praha.psu.cas.cz.


Rané porozumění gramatice

V této studii zkoumáme, jak děti od 18 měsíců až po 4 roky rozumějí gramatické struktuře češtiny, například zda něco vědí o gramatickém rodu českých slov nebo jestli vědí, že ve větě se musí shodovat podmět a přísudek. Používáme různé metody, v současné době nejčastěji metodu zrakové preference, kdy děti sedí před velkou televizní obrazkovou a poslouchají různé řečové podněty. Na obrazovce se objevují obrázky a my natáčíme obličej dítěte na videokameru, abychom zjistili, na které obrázky se dívá. To pak dáváme do souvislosti s tím, co děti slyší.


 

Stránka ukládá soubory cookies.

Pokud s použitím cookies nesouhlasíte, nastavte prosím váš internetový prohlížeč.